niet alle behandelingen voor leerstoornissen zijn effectief

Eerder dit jaar kwam in het nieuws dat niet alle behandelingen voor kinderen met ontwikkelingsproblemen effectief zijn. Tegenwoordig zijn er veel meer behandelingen voor ADHD, autisme en dyslexie bij kinderen dan vroeger. Een goede ontwikkeling, echter de effectiviteit van veel van deze methoden is niet wetenschappelijk bewezen. Sommige behandelingen kunnen zelfs mogelijk schadelijk zijn voor kinderen, zeggen hoogleraren en experts.

Behandelingen zonder wetenschappelijk bewijs

In februari 2024 vroegen experts en hoogleraren op het gebied van ontwikkeling van kinderen het kabinet om behandelingen zonder voldoende wetenschappelijk bewijs niet meer te financieren. Er zijn volgens hen namelijk veel behandelingen voor ontwikkelings- en leerstoornissen waarvan niet bewezen is of ze werken.

Veel ouders en verzorgers kiezen ervoor om hun kind te laten behandelen voor ADHD, autisme, dyslexie of een andere ontwikkelingsstoornis. Zij denken: baat het niet, dan schaadt het niet. Dit bleek echter niet waar. Wanneer een kind een behandeling krijgt die niet werkt, kan dit wel degelijk effect hebben.

Misleidende informatie

Experts en hoogleraren maken zich zorgen over deze onbewezen behandelingen. Volgens hen zijn sommige behandelingen zelfs volledig gebaseerd op verouderde theorieën. Methoden die worden toegepast kunnen zowel kinderen als ouderen voorzien van misleidende informatie. Zo ontstaat er wel eens verwarring over de oorzaak van ontwikkelings- of leerproblemen.

Ook wordt er in sommige gevallen een valse indruk gewekt dat aandoeningen zoals ADHD of autisme volledig te genezen zijn, terwijl dit niet klopt. Bij deze uitdagingen is het juist belangrijk om te leren omgaan met de symptomen, in plaats van te streven naar genezing.

Therapie die wel echt kan helpen

Wanneer kinderen een behandeling krijgen die niet werkt, kan dit schadelijk zijn. Dit zegt Mijna Hadders-Algra, hoogleraar Ontwikkelingsneurologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is een van de initiatiefnemers van de brief.

Het kost het kind veel tijd en energie, maar ook ouders besteden er veel geld aan. Bovendien missen de kinderen met leerproblemen de hulp die wel echt kan helpen. Zoals een op maat gemaakte behandeling bij een kinderpsycholoog. Om deze redenen wordt er aan de politiek gevraagd om onbewezen behandelingen niet meer te financieren.

 

Bronnen:

NU.nl. (8 februari 2024). Experts waarschuwen voor schadelijke behandelingen tegen leerstoornissen.https://www.nu.nl/binnenland/6300802/experts-waarschuwen-voor-schadelijke-behandelingen-tegen-leerstoornissen.html

Hallo, hoe kunnen we je helpen?